Laadpleinen – een uitleg in een notendop

Nu de opmars van volledig elektrische voertuigen is begonnen, neemt ook de vraag toe naar de noodzakelijke laadinfrastructuur. Immers, zonder laadpalen, geen elektrische auto’s op de weg.

De uitdaging voor deze infrastructuur is de beschikbaarheid van elektriciteit op het openbare net. Elektrische auto’s vragen veel vermogen, van 3,5kW (1 fase, 16 Ampere) voor de meeste hybride auto’s, 11kW (3 fasen, 16 Ampere per fase) tot wel 22kW (3 fasen, 32 Ampere per fase) zoals de Renault ZOE.

Het merendeel van de laadpalen op straat is (meestal) uitgevoerd met een 3x25A netaansluiting. Als er twee auto’s tegelijkertijd aangesloten staan die tegelijkertijd met 11kW (3x16A) willen laden, gaat de laadsnelheid drastisch omlaag.

Waarom geen grotere aansluiting? Een stap hoger zorgt ervoor dat het vastrecht (de vaste kosten van de netaansluiting) van deze aansluiting enorm stijgt.

Van der Sijs heeft hier de oplossing voor: het plaatsen van een laadplein zorgt ervoor dat de vastrechtkosten omlaag kunnen terwijl er meer aansluitingen geplaatst worden: met een laadplein heb je maar een enkele netaansluiting nodig voor het aanbieden van meer aansluitingen op bijv een parkeerplaats of in een parkeergarage.

Daarnaast heeft elke aansluiting een standaard vermogen van 22kW (3 fasen 32A) waardoor elke auto op de markt op de hoogste snelheid kan laden.

Hoe werkt dit? De software van Van der Sijs voor de besturing van het het laadplein, controleert continu hoeveel auto’s er zijn aangesloten, hoeveel vermogen deze auto’s afnemen en hoeveel vermogen er nog beschikbaar is. Er wordt altijd geprobeerd om zoveel mogelijk stroom naar de auto’s te sturen.

Voordelen van een laadplein op een rij:

  • Een netaansluiting per laadplein, dus lager vastrecht
  • Hoger vermogen per aansluiting (standaard 22kW)
  • Meer aansluitingen op een enkele locatie
  • Vermindering van vervuiling van de openbare ruimte

Parkeergarages
In parkeergarages komt onze oplossing nog meer tot zijn recht. Immers, in garages is meestal een gelimiteerd vermogen beschikbaar welke ook nog wordt gedeeld met infrastructuur zoals liften, hydrofoorinstallaties en verlichting. Op basis van onze software kunnen er een maximaal aantal laadpunten worden gerealiseerd waarbij rekening wordt gehouden met het vermogen dat op elk moment beschikbaar is, zonder dat daar een verbinding met een backoffice (CPO) voor nodig is. Alles gebeurt lokaal en zonder externe aansturing.

Tevens een belangrijk punt van aandacht: onze laadsystemen hebben standaard een koppeling met een BMI (brandmeldinstallatie). Mocht er een alarm optreden, dan zorgt dit ervoor dat onmiddellijk alle stroom wordt afgeschakeld en alle laadkabels worden ontgrendeld.

Vragen over de laadpleinen van Van der Sijs? Neemt contact met ons op voor meer informatie of een vrijblijvende afspraak.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *